کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است «نخودک»؛ مشهور ناشناخته! | مروری بر سرگذشت ناگفته محله‌ای قدیمی و معروف در مشهد که امروز دیگر رد و نشانی از آن نیست مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نگرش و رفتار جمع‌گرایانه شهروندان

  • کد خبر: ۱۰۹۶۰۸
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
نگرش و رفتار جمع‌گرایانه شهروندان
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

شهر‌ها گستره جغرافیایی خاصی از زندگی آدمی هستند که با وجود زرق‌وبرقشان و رنگ‌ولعابی که از دور به‌نظر زیبا می‌رسد، مشکلات خاصی از زندگی را به ساکنان خود نشان می‌دهند. انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی و صوتی، استرس و اضطراب فراگیر، روزمرگی و زندگی مکانیکی و مسائل جسمی و روحی خاصی از قبیل پرخاشگری، افسردگی، مشکلات تنفسی و... نیز از معضلات خاص زندگی در شهر است.

اما به‌هرحال بیش از نیمی از جمعیت جهان اکنون در شهر‌ها زندگی می‌کنند و با مشکلات جدی زندگی در عصر صنعتی و فراصنعتی دست‌به‌گریبان هستند.

دراین‌میان، مدیریت شهری باید به‌دنبال اتخاذ راهکار‌هایی باشد که علاوه بر کاستن این قبیل مشکلات، احساس راحتی و رفاه و آرامش بیشتری را برای شهروندانش خلق کند. بخش مهمی از این هدف در توسعه فضای سبز، آراستگی سیما و منظر شهری، بهبود جنبه صوتی فضای شهر و دیگر مسائل این‌چنینی رخ می‌دهد.

اما آنچه در این مجال مدنظر است، خلق نگرش و رفتار جمع‌گرایانه مطلوب است که اگر در چارچوب‌های عقلانی، انسانی و منطقی تعریف شود، بسیاری از مشکلات رفتار عمومی در شهر‌ها کاسته می‌شود و فضای زندگی آرام‌تر و مطلوب‌تر می‌شود.

دراین‌میان، امر مهمی که همواره نظریه‌پردازان بر آن تأکید کرده‌اند، مقوله توجه به منافع جمعی و جمع‌گرایی است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های هر جامعه تعریف می‌شود.

هر شهروند اگر در چارچوب زندگی اجتماعی، خودش را به رعایت قوانین و مقررات عمومی ملزم بداند و همان‌طور که برای خودش احترام قائل است و به علاقه‌مندی‌ها و مصالحش توجه می‌کند، به دیگر شهروندان نیز احترام بگذارد و به علایق و حقوق آن‌ها نیز توجه کند، مناسبات اجتماعی تا حد زیادی بهبود خواهد یافت. این امر از جغرافیای محدود یک مجموعه مسکونی در قالب زندگی آپارتمانی آغاز می‌شود و تا سطح وسیع یک شهر تعریف می‌شود.

متولیان فرهنگ شهروندی در شهرداری‌ها وظیفه دارند با اتخاذ راه‌حل‌های علمی، برای ترویج و توسعه رفتار شهروندی و دستیابی به سطح مطلوب نگرش و رفتار جمع‌گرایانه اقدام کنند که تقویت دیگرخواهی و تعهد جمعی، آموزش‌های عمومی درباره زیان‌های همکاری‌نکردن و فواید همکاری، پرهزینه‌کردن همکاری‌نکردن و تقویت نظارت‌های رسمی و غیررسمی برای تضمین منافع جمعی از جمله این راه حل‌هاست.

باید قبول کرد که زندگی در شهر به مهارت‌هایی نیاز دارد که همگان از آن بهره‌مند نیستند و باید در بسیاری موارد برای کسب آن آموزش ببینند و تمرین کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->